4 tips om jouw online bedrijfsreputatie te beschermen

nick Digital Marketing, Ondernemer, Social Media Leave a Comment

Er zijn ongeveer 1 miljoen schandalen (events) die een bedrijf op de knieën kan brengen. Je leest het regelmatig in het nieuws. Informatie van klanten werd in gevaar gebracht en gestolen door hackers, een product mislukt massaal en veroorzaakt onrust, of misschien hebben slechts een paar medewerkers een catastrofale blunder begaan op de klantenservice.

Als een event niet groot genoeg was om het nieuws te halen, zou de meerderheid van het publiek er zelfs niets over horen. Vandaag de dag als zelfs maar een enkele werknemer of klant van jouw bedrijf onrecht ziet of begaat, staat het op internet en sociale media voor de hele wereld om eeuwig te zien.

Als je niet beschikt over de tools, resources en infrastructuur van een grote onderneming, is jouw bedrijf misschien nooit in staat om terug te komen van zo’n event .

Daarom geef ik je 4 tips hoe je het beste kunt omgaan met een markt die onmiddellijk en digitaal elke ontevredenheid de wereld ingooit zonder enig medelijden.

  1. Ken jouw online ‘anatomie’. Op welke social media-kanalen ben je actief en hoe ziet die inhoud eruit? Levert jouw website een eenduidige merkboodschap en informatie af?
  2. Ken de merkidentiteit van jouw bedrijf duidelijk. Wie is je doelgroep, welke oplossing ben je aan het oplossen, en met welke toon wil je ze spreken?
  3. Bouw uit voorzorg wijze een positieve online reputatie. Het is veel gemakkelijker om vanuit een sterk fundament te reageren op schandalen in tijden van crises.
  4. Bereid je voor met de juiste gereedschappen. Er is tegenwoordig software voor ALLES–websites (Zendesk, Freshdesk Salesforce, CRM etc),voor klantenservice zijn eindeloos, online reputatiemanagementsystemen (ORM), en zelfs de pers, forum of blog website kan een geweldig verhaal over jouw bedrijf en mensen produceren!

Wacht niet tot het gebeurt – wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden.

Godspeed.

Nick Aldewereld.

Dit artikel is ook op LinkedIn ook gepubliceerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.